För såväl idrottare som musiker och konstnärer är sponsorer viktiga. Sponsorerna kan sponsra med material, utrustning eller pengar beroende på avtal och intresse hos sponsor och den sponsrade. Generellt sett tycks det vanligast att sponsorer sponsrar med pengar mot att få ha namn eller logotype på den sponsrades utrustning eller material. Inom ridsport brukar ofta logotyper synas på hästens schabrak eller på ryttarens kläder. Sponsorns reklam kan också synas på bilar, transporter eller båtar. Vanligen sponsrar företag och andra mer ju mer reklamen syns.
Rikt på sponsorer
Ofta sponsrar företag och människor andra inom ett område sponsorn själv är intresserad av. Det är ofta miljardärer som sponsrar stora belopp eller dyr utrustning till mycket duktiga utövare av till exempel sporter. Klädkedjor är ofta intresserade av att sponsra till exempel artister med kläder och makeup företag sponsrar gärna med smink och sminkning. Eftersom företagsnamnen här ofta bara syns i till exempel eftertexter och inte direkt visas under framträdande med mera, brukar inte denna sorts sponsring handla om så stora belopp. Gemensamt för all typ av sponsring är att den som sponsras brukar se det som en heder och ära att få sponsras, och sponsringen är ofta ett välkommet extra tillskott i ekonomin, i alla fall i karriärens början.
Extra inkomst välkommet
Om man vill satsa på till exempel en sport och börjar bli duktig på det man gör kan det vara dags att se sig om efter en eller flera sponsorer som kan hjälpa till med ekonomi eller utrustning. Man kan ofta ansöka om sponsring och då är det bra att skriva brev eller mail till förslagsvis företag eller firmor som säljer eller tillverkar föremål eller-element utrustning man kan tänkas behöva. Är man i början av sin karriär får man vara beredd på att en del kommer att säga nej, samt att sponsringen troligen inte kommer handla om stora belopp ekonomisk sett. Kan man inte bli sponsrad, finns det också möjlighet att tjäna snabba pengar genom att sälja faktura till exempel.